• 27.11.2020

Jurulatih yang Ditampilkan: Zach Even-Esh, Bahagian 2 - Latihan Atlet

Minggu lalu, sebahagian daripada satu temu bual kami dengan jurulatih Kekuatan Lawan bawah Tanah Zach Even-Esh, beliau bercakap tentang inspirasinya untuk menjadi jurulatih, bagaimana dia mendidik dirinya sendiri, dan tiga perkara pentingnya untuk menjadi jurulatih yang baik. Minggu ini kami masuk ke dalam lebih terperinci. Apa sebenarnya yang kelihatan seperti berlatih dengan Zach Even-Esh?

Bagi Zach, perniagaan kejurulatihannya adalah gabungan dari pelanggan yang berbeza - dari atlet sekolah tinggi hingga pahlawan akhir pekan pertengahan umur. Terdapat cabaran khusus untuk melatih atlet kompetitif, bagaimanapun, yang berbeza dari cabaran pelanggan lain. Kami membincangkan tentang bagaimana dia melatih pasukan gusti dan pasukan bola sepaknya, yang datang tiga kali seminggu untuk latihan kekuatan dan penyaman udara, tetapi juga melatih di luar gim Zach mengenai kemahiran khusus sukan mereka. Zach menjelaskan:

Kami mempunyai tiga latihan utama seminggu. Kami mempunyai hari badan atas, hari badan yang lebih rendah, dan hari kapasiti kerja. Hari-hari berkapasiti kerja itu benar-benar dingin dan ketahanan mental, sedangkan hari-hari di mana kita bekerja lebih tinggi dan lebih rendah, mereka lebih tertumpu pada prestasi, kuasa, letupan, kekuatan, pengkondisian, dan juga pembinaan otot. Sudah pasti banyak kitaran di mana kita mendapat latihan seluruh badan, tetapi kebanyakan masa saya mendapati bahawa kita tidak membina otot pada atlet muda ini dengan melakukan seluruh latihan badan sepanjang masa. Oleh itu, setiap kitaran mini berlangsung dua hingga tiga minggu. Oleh itu, kita akan melakukan bahagian atas, bawah, dan penuh, dan kemudian setiap bulan menukar perintah itu. Oleh itu, tidak seperti hari Isnin ia hari puncak, atau hari yang lebih rendah, atau hari kapasiti kerja; ia akan dihidupkan.

Hanya kerana latihan Zach dibahagikan di sepanjang badan atas dan bawah, jangan fikir ia adalah mengenai bina badan atau estetika. Untuk Zach, misinya adalah untuk meningkatkan prestasi atletnya melalui gabungan kekuatan dan letupan.

Kami melakukan kitaran mini, dan setiap latihan adalah campuran kekuatan, kuasa, dan pengkondisian. Jadi kita tidak melakukan konjugasi di mana ada kekuatan sepanjang hari, kuasa sepanjang hari, atau bangunan otot. Kami menggabungkannya menjadi satu latihan. Tetapi kita mulakan setiap latihan dengan bahan letupan atau kita kekurangan tenaga dengan letupan. Oleh itu, kita boleh memukul deadlifts berat digabungkan dengan kotak melompat atau melompat semula.

Tidak kira umur atau matlamat anda, latihan dengan Zach bukan hanya untuk datang untuk melakukan senaman keras. Ia juga mengenai cara untuk melatih dan bagaimana untuk menjaga badan anda. Ini bermakna belajar bagaimana untuk bekerja pada mobiliti dan fleksibiliti, tetap fokus pada teknik dan bentuk yang baik, dan mengingati kepentingan rehat dan pemulihan. Zach menggariskan apa yang kelihatan seperti ini untuk pasukan gusti beliau:

Apabila mereka masuk, mereka berada di roller buih atau bola lacrosse. Kami mempunyai bentang yang berlainan bergantung kepada apa yang mereka latihan. Jadi jika mereka melakukan kerja kaki, kami melakukan stretching pinggang. Sekiranya mereka melakukan kerja-kerja badan atas, kita meregangkan bahu, melakukan kerja tisu lembut di kawasan yang mereka berlatih. Jadi mereka melakukannya sebelum, semasa dan selepas. Kemudian kita merasa seperti kita memerlukan kelas untuk atlet kita. Oleh itu setiap enam hingga lapan minggu, kami akan mempunyai salah satu daripada jurulatih kami menjalankannya melalui kerja pergerakan. Atau mereka mungkin menjalankannya melalui penetapan yang betul di bangku akhbar atau pemberontakan. Semua perkara ini sentiasa mendidik mereka supaya jika mereka tidak bersama kami, mereka melakukannya, dan apabila mereka bersama kami, mereka melakukannya. Jadi pada asasnya kami memberitahu mereka jika anda akan berlatih keras, anda perlu berehat dengan lancar. Itulah sebabnya kami tidak membimbing mereka dengan kami lima hari seminggu. Kami mendapati bahawa dua atau tiga latihan keras ditambah dengan dua atau tiga sesi sukan berfungsi. Kerana kita melatih atlet, kita suka mereka mempunyai hari dan hanya menjadi anak kecil. Jika anda tidak pernah berehat, anda mula memerangi diri anda untuk pergi dan bersenam. Kami mahu mereka lapar untuk melatih.

Sementara minggu lalu, kita membincangkan apa yang Zach memikirkan adalah tiga perkara penting untuk menjadi jurulatih yang baik, ada keperluan khas ketika datang ke atlet yang kompetitif. Bukan sahaja terdapat lebih banyak garis ketika melatih atlet bersaing, tetapi terdapat juga pembolehubah tambahan yang tidak perlu dipertimbangkan ketika bekerja dengan pelanggan kecergasan biasa. Dijelaskan Zach:

Anda ingin memastikan anda sangat selaras dengan apa yang berlaku dengan mereka apabila mereka tidak bersama anda. Oleh itu, anda harus tahu sama ada ia berada di musim, adakah mereka mempunyai persaingan esok, dua hari dari sekarang, atau peristiwa besar yang akan datang di mana kita perlu menyekat atau mencuba kemuncak dan jenis kerja ke belakang dari sana. Kami melatih para pegulat, jadi mereka sentiasa berada dalam pendirian mereka, jadi pada musim kita akan menjauhkan diri daripada deadlifting dan perkara-perkara yang benar-benar keletihan punggung bawah dan kaki. Jadi, anda harus menjadi super, selaras dengan mereka. Pada dasarnya secara lisan dan bukan secara lisan, kita sentiasa membacanya.

Setiap latihan adalah taksiran, bermakna, okay, kami sedang memanaskannya - minggu ini semua orang kelihatan baik, minggu depan semasa pemanasan semua orang memanaskan badan, atau mereka memanaskan badan dengan berat badan, tetapi kelihatan seperti mereka benar-benar berjuang untuk melewati setengah jongkong. Kita tahu bahawa kaki mereka letih; kami mengetahui bahawa jurulatih mereka telah berlari tiga batu setiap hari. Jadi kadangkala kita sedang berusaha menentang dan cuba untuk tidak menyalahkan apa yang dilakukan oleh jurulatih kepada anak-anak ini. Kami melatih wrestlers, dan tidak aneh jika jurulatih mereka membuat mereka berlari 2 batu, 3 batu, tangga, semua najis ini, 6 hari seminggu dalam musim. Ia hanya menghancurkan kaki mereka. Oleh itu, kami akan membuat mereka melakukan perkara-perkara seperti buaian, sambungan belakang, drags drags. Mereka tidak akan berjongkok atau deadlift. Kami akan melakukan kerja pemulihan untuk kaki mereka: kerja tisu lembut pada quads, hamstrings, dan anak lembu - segala yang kami dapat untuk membantu mereka pulih.

Terdapat sesuatu tentang pelajaran ini yang boleh digunakan untuk pelanggan setiap hari, walaupun. Ada sesuatu yang harus dikatakan kerana tidak berlatih dengan begitu keras, anda tidak boleh menjalani kehidupan biasa anda, atau anda tidak boleh kembali ke gim pada hari berikutnya. Zach adalah orang yang percaya bahawa kecergasan harus menyokong gaya hidup anda, tidak menghalangnya. Seperti yang dijelaskannya:

Anda perlu selaras dengan apa yang berlaku dengan semua orang. Anda perlu tahu apa yang mereka lakukan apabila mereka tidak bersamamu, dan pastikan kami tidak mengabaikan kehidupan seharian mereka. Jadi, saya fikir tentang seorang ibu berlari dengan dua anak. Adakah saya mahu menghancurkan ibu yang berada di rumah dengan anak-anak dan memerlukan banyak tenaga supaya apabila dia pulang dari senamannya, dia tidak dapat berbuat apa-apa dengan anak-anaknya? Saya ingin meninggalkan tenaga dalam tangki supaya dia boleh pulang ke rumah, mendapatkan lebih bertenaga dengan anak-anak dan keluarga, dan bermotivasi untuk kembali pada masa akan datang. Saya tidak mahu menghancurkannya dan membuatnya tidak mahu berlatih secara tetap. Saya lebih suka meninggalkan sedikit di dalam tangki dan biarkan dia berlatih kerap.

Tema ini, kehidupan yang menyokong kecergasan untuk semua orang dari saingan untuk atlet seharian, adalah tema Dan John disebut dalam temu bualnya dengan, juga, dan tidak hairanlah bahawa Dan John adalah salah satu pelatih Zach yang dinamakan sebagai sumber inspirasi . Buku-buku Dan John adalah antara koleksi koleksi kekuatan dan penyaman Zach yang besar. Koleksinya bermula sejak tahun 1800-an. Apabila ditanya apakah tiga buku kegemarannya dari perpustakaannya, Zach menawarkan senarai ini:

  1. Rahsia Latihan Sukan dan Kecergasan Rusia oleh Dr. Michael Yessis
  2. Buku Westside Kaedah Barbell oleh Louie Simmons
  3. Jangan biarkan pergi oleh Dan John

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Zach membaca keseluruhan wawancara ciri kami yang lain:

Untuk mengikuti latihan Zach di sini pada ikuti pautan ini:

Latihan Kekuatan & Pengudaraan dari Zach Even-Esh

latihan kekuatan, gusti, sukan kompetitif, latihan, jurulatih yang diketengahkan