• 27.11.2020

3 Pelajaran Dari Kecederaan: Membuat Lemonade Dari Lemons

Sepuluh wakil. Itulah berapa banyak yang saya menuntut dari diri saya mengenai set tayar yang mengejutkan. Dengan wakil keempat saya bergelut, penat lelah dari set sebelumnya, tetapi saya bersenjata - tidak kelihatan keputusan yang paling bijak.

Tayar berdiri hampir menegak, dan saya mengerang di bawahnya, menegur untuk memberikannya satu pusingan terakhir. Tetapi saya mempunyai sedikit tenaga yang tersisa, dan dalam masa yang terpecah, objek 250 paun terhempas ke saya, menghancurkan saya di tanah. Buku lali saya dipintal bawah berat badan. Nasib baik, seorang anggota gim gim telah menonton dan cepat mengangkat tayar. Tetapi kerosakan telah dilakukan.

Malu, bimbang, dan kekecewaan mengatasi saya ketika saya berbaring di atas tanah memeluk pergelangan kakiku. Tetapi soalan yang paling penting sudah berputar dalam fikiran saya adalah, "Berapa lamakah pergelangan saya sembuh?" Saya merasakan jawapannya tidak akan menggembirakan saya.

Bad menjadi lebih buruk

Doktor dan ibu bapa saya meramalkan saya akan bangun dan lari semula dalam masa lapan minggu. Dorong oleh ramalan, saya hanya mendengar setengah hati dengan nasihat mereka untuk mengelakkan gim. Saya terus mengangkat, pertama dengan bahagian atas badan tetapi tidak lama lagi menambah badan yang lebih rendah, memikirkan saya tidak membahayakan.

Tetapi saya salah. Lapan minggu pemulihan berkembang menjadi dua belas minggu dan, tanpa menghiraukan bantahan saya, terus berkembang. MRI mendedahkan tenosynovitis, ligamen kronik, dan tulang lebam, tidak ada yang disyaki pada diagnosis awal.

"Kecederaan boleh menerangi watak anda sendiri dengan cahaya yang tidak boleh dilakukan oleh situasi lain."

Berita itu menggelincirkan saya seperti lubang dalam belon. Saya telah berkeliaran selama berbulan-bulan pada tongkat, kecewa dengan kesakitan dan imobilitas. Tetapi selepas MRI, jelas saya memerlukan terapi fizikal. Jadual saya yang sibuk akan dikompaun lagi dengan mencari pengamal yang baik, temu janji yang kerap, dan rutin pemulihan yang panjang untuk dilakukan di rumah.

Tiada sesiapa yang mahu mempunyai prestasi beliau dihalang oleh sesuatu yang boleh dielakkan, tetapi saya kini menghargai pengalaman. Kecederaan boleh menerangi watak anda sendiri dengan cahaya yang tidak dapat dikesan. Bagaimana anda berfikir tentang diri anda? Apakah keutamaan anda? Bolehkah anda menyesuaikan pendekatan biasa anda agar sesuai dengan status baru anda?

3 Langkah Membuat Lemonade Dari Lemon

Ini adalah tiga pengajaran yang saya ajarkan kepada buku lali buku lali saya, tiga aspek realiti yang saya akan hadapi menghadapi lambat laun. Tetapi jika anda boleh menginternet ini, anda akan jauh di hadapan permainan jika anda pernah mencederakan diri sendiri (semoga anda tidak akan!).

1. Jangan Fight Yourself

Hanya ada satu orang di dunia ini yang tingkah laku anda berada dalam kawalan sepenuhnya: diri anda. Menyedari kuasa ini dan memanfaatkannya untuk memudahkan pemulihan anda. Jangan biarkan ego, rasa tidak puas hati, atau paksaan tidak rasional yang menghalang keupayaan anda sendiri untuk membantu diri anda. Sekiranya anda cedera, keutamaan nombor satu anda adalah untuk pulih sepenuhnya.

Untuk dua atau tiga minggu pertama selepas kecederaan saya, saya (dengan berat hati) mengelakkan latihan tubuh penuh dan berfokus pada bahagian atas badan. Tapi monotoni itu mengecewakan saya. Saya rasa saya tidak bekerja keras. Pertempuran batin antara budi bicara dan emosi mempunyai hasil yang buruk. Hampir sebaik sahaja saya dapat menanggalkan tongkat dan berjalan kebanyakannya tanpa kesakitan, saya menambahkan squats, lunges, dan beberapa lagi latihan kembali ke dalam rutin saya. "Saya tidak melakukan ini dengan berat berat," saya fikir. "Jadi mereka mesti baik-baik saja." Saya salah. Buku lali saya mulai bengkak lagi, chastising saya kerana terlalu berani dan terlalu tergesa-gesa.

Tidak ada ruang untuk konflik dalaman apabila anda sedang memulihkan keadaan. Buat keputusan yang akan memberi faedah yang ketara kepada tubuh anda, bukan balsem sementara untuk minda anda.

2. Tidak, Anda Tidak Sedia

Kecederaan, terutama yang lebih serius, adalah perkara yang berubah-ubah. Selagi anda mempunyai banyak rehat, anda akan membuat kemajuan yang baik pada mulanya. Tetapi fenomena ini adalah seperti keuntungan seorang pemula: beberapa minggu pertama anda, tetapi satu dataran tinggi yang tidak disengajakan tidak lama lagi.

Selaras dengan tubuh anda. Apabila anda merasakan anda sudah bersedia untuk kembali ke latihan biasa anda (seperti yang saya lakukan), kemungkinan anda sebenarnya tidak. Anda perlu mengembalikan koordinasi, kestabilan, integriti struktur, proprioception, dan pelbagai keupayaan lain yang mempunyai atrophi sejak anda mengurangkan beban pada bahagian badan yang cedera. Pemulihan ekstrem, terutamanya, nampaknya perlahan apabila mereka sekitar 80% sembuh.

"Anda memerlukan keseimbangan antara keamatan dan kemudahan, harapan dan realisme, latihan dan kehidupan."

Adakah anda fikir anda boleh bersaing dengan pemain berusia empat tahun yang bertenaga dalam permainan tag? Anda akan berlari, melompat, melompat, mencapai, merogol, merebut, dan meronta. Apabila anda dengan yakin boleh menjawab "ya" kepada soalan itu - dan tidak sebelum - kembali dengan bijak untuk pengaturcaraan anda yang dijadualkan.

3. Cari Baki

Orang sering memberi nasihat ini secara percuma, tetapi halangan sebenarnya menarik perhatian anda. Anda memerlukan keseimbangan antara keamatan dan kemudahan, harapan dan realisme, latihan dan kehidupan. Kekurangan baki adalah apa yang menyebabkan saya cedera di tempat pertama. Saya menolak diri saya untuk menyelesaikan satu set di bawah keletihan terkumpul apabila ia lebih bijak untuk mundur dan menumpukan semangat persaingan saya kepada latihan kurang berisiko.

Perlu ada keseimbangan antara pelbagai aspek program latihan anda, serta antara latihan dan sepanjang hayat anda. Bekas melindungi anda daripada kecederaan dengan mengembangkan semua sifat fizikal anda. Yang terakhir adalah perlu supaya anda tidak mengembangkan tingkah laku atau komitmen yang tidak sihat kepada satu aspek di atas yang lain. Keseimbangan adalah penyumbang penting untuk menjadikan anda sihat dan mempercepatkan pulangan anda untuk kesihatan selepas sakit atau kecederaan. Memupuknya, mengutamakannya, dan memeluknya.

Pengorbanan dan Keuntungan

Sepanjang minggu yang tidak terkira banyaknya, pandangan dan sikap saya telah berubah. SayaSaya terpaksa berhadapan dengan pemikiran dan ketakutan saya sendiri - beberapa yang saya tahu telah mengintai, beberapa di antaranya telah melemahkan saya, tetapi semua yang saya tidak pernah diakui sebelum ini.

Kadang-kadang saya merasa seperti prospek saya suram. Kerja-kerja melantun dari kecederaan adalah mengerikan dan memakan masa yang mencukupi, dan di atas itu kita masih perlu menangani kehidupan. Ia juga tidak mudah untuk melangkaui Perlumbaan Spartan dan bengkel kettlebell, yang kedua-duanya telah saya nantikan. Walaupun peristiwa ini berminggu-minggu selepas kecederaan, saya tidak mempunyai fungsi sepenuhnya pada pergelangan kakiku, dan mengerahkan diri saya pada sama ada hanya akan menetapkan saya lebih jauh lagi.

Mengatasi menjadi lebih mudah, walaupun, apabila anda ketawa dan menggunakan cabaran sebagai peluang untuk pertumbuhan dan bukannya berputus asa dalam menghadapi keputusasaan. Datang ke perdamaian dengan kecederaan anda. Jadikannya guru dan panduan anda, dan anda akan muncul orang yang lebih kuat.

Lebih banyak mengenai kecederaan dan pemulihan:

  • 7 Sebab-sebab Kecederaan Anda Tidak Mendapatkan Lebih Baik
  • Anda Tidak Perlu Latihan Lebih Banyak, Anda Perlu Pemulihan Lebih Banyak
  • Berapa Banyak Pemulihan yang Anda Perlu? 7 Faktor Tambah
  • New On Today
kecederaan, kesihatan, kecergasan, kecederaan buku lali, mobiliti, pemulihan