• 01.12.2020

Manfaat Diet Fleksibel

Dalam persekitaran CrossFit, di mana intensiti dan kekerapan latihan sangat mendalam, pemakanan yang betul boleh membuat atau memecahkan seorang atlet. Orang perlahan-lahan menemui definisi kesihatan dan pemakanan yang lebih baik. Akibatnya, pendapat orang ramai tentang kaedah dan kaedah pemakanan alternatif mencerminkan perubahan ini.

Contoh yang baik dalam perkembangan ini ialah definisi Nutrisi yang tepat:

"Makan daging dan sayuran, kacang dan biji, buah-buahan, kanji kecil, dan tiada gula. Pastikan pengambilan ke tahap yang akan menyokong senaman tetapi bukan lemak badan. "-Greg Glassman

Sesiapa yang baru untuk CrossFit mungkin akan memberi cadangan ini satu pukulan; lebih jauh dari sudut kesihatan dan bukan untuk memacu prestasi, kekuatan, dan olahraga. Saya cuba mengikuti nasihat ini, tetapi sifat ketat kaedah pemakanan ini terbukti terlalu sukar untuk saya dan, selepas dua bulan, saya berhenti merawatnya.

Oleh kerana bijirin, tenusu, dan hampir semua kanji dilarang oleh dogma diet CrossFit, kita terpaksa menggunakan karbohidrat melalui 'kanji kecil' dan sayur-sayuran. Saya tidak pasti berapa ramai yang melihat ke dalam kandungan karbohidrat brokoli atau asparagus, tetapi untuk setiap 100g masing-masing, terdapat 7g dan 4g karbohidrat, masing-masing. Saya menggalakkan anda mengukur 100g setiap sayuran dan kemudian menilai bagaimana 7g dan 4g ini sesuai dengan keperluan karbohidrat harian anda. Anda harapkan makan 500g brokoli untuk 35g karbohidrat sahaja, dan 1kg asparagus untuk mendapatkan 40g karbohidrat. Bukan diet yang menyeronokkan untuk diselidiki jika anda memerlukan bahan api untuk kekuatan dan prestasi.

Kelemahan Paleo CrossFit

Salah satu penyelidik terkemuka diet paleo, Rob Wolf, pada mulanya terlibat dalam lawatan pemakanan asal yang CrossFit menjadi tuan rumah. Penyelidikannya sepadan dengan idea-idea Greg Glassman dalam pemakanan dan cepat menjadi diet untuk sesiapa sahaja yang ingin mempercepatkan prestasi mereka di CrossFit. Kedua-duanya percaya bahawa makanan yang diproses tidak mempunyai tempat dalam masyarakat dan menekan para atlet untuk menerima pendekatan berasaskan makanan untuk mengurangkan penyakit, penyakit, dan kesan negatif lain dari makanan dan pertanian zaman moden.

Untuk satu titik, mereka betul. Diabetes, hyperglycemia, hipertensi, dan penyakit lain sering kali disebabkan oleh makanan yang salah. Walau bagaimanapun, apabila prestasi dan kekuatan optimum dikehendaki, pemakanan seperti paleo menjadi lebih tidak relevan dan jalan lain untuk bahan api yang sesuai harus diterokai.

Saya tidak benar-benar membanting paleo. Saya pasti dapat melihat manfaat seseorang menggunakan diet ini, dan saya tidak berada di sini untuk menyalahkan apa-apa. Saya percaya bahawa jenis diet ini berjalan seiring dengan sudut pandangan etika yang berbeza, seperti vegetarianisme dan veganisme, sebagai contoh. Saya benar-benar bersetuju dengan kenyataan Wolf bahawa diet paleo dan vegan benar-benar berakar umbi dalam pandangan yang sama, namun hanya sikap bertentangan mengenai pemakanan pada setiap hujung spektrum-tidak sepatutnya dilihat sebagai "semua dan akhir-semua".

Manfaat Fleksibiliti

Kerana keinginan mereka untuk prestasi yang optimum, ramai atlet telah berpindah dari regimen paleo kepada pendekatan yang lebih fleksibel. Jenis diet ini adalah sesuatu yang saya tetapkan dalam bentuk program pemakanan yang fleksibel. Kami menetapkan jumlah karbohidrat harian, protein, dan lemak. Semakin ramai orang menyedari ketidakcekapan diet rendah karbohidrat, dan ia menjadi lebih diterima (dan terbukti) bahawa karbohidrat memang diperlukan untuk pertumbuhan, pemulihan, dan prestasi.

Jelas, semua orang berbeza, dan kita semua telah mengembangkan toleransi kita sendiri untuk makanan dan pandangan yang berbeza, jadi mengapa secara membuta tuli menerima bahawa diet yang trendi adalah kaedah terbaik untuk anda? Saya tidak berkhutbah kepada orang ramai mengenai pemakanan yang fleksibel, tetapi saya ingin menyerlahkan fakta bahawa terdapat lebih daripada satu diet untuk matlamat anda. Ini adalah persoalan tentang matlamat anda, dan tabiat pemakanan yang anda mahu hidup.

Merangkul karbohidrat anda

Tubuh kita adalah produk sains, dan saya seorang saintis oleh pendidikan, profesion lalu, dan kepentingan diri sendiri. Jika anda telah membaca artikel masa lalu saya, anda mungkin melihat potongan saya pada sistem tenaga badan manusia. Telah terbukti bahawa badan bertindak balas dan menggunakan karbohidrat, lemak, dan protein untuk memacu setiap proses.

Jika anda mempunyai minat dalam potensi sukan anda atau keupayaan untuk memerah setiap auns bahan bakar dan kemajuan dari disiplin anda, maka Pemadam yang mencukupi adalah satu keperluan. Saya mencabar anda untuk makan 1kg asparagus dan melihat saya dengan muka yang gembira dan tersenyum. Dari perspektif kekuatan dan prestasi, hanya ada banyak karbohidrat yang dapat anda dapatkan dari diet anda tanpa mengetuk pilihan yang lebih mudah seperti oat, bijirin, pati, dan pilihan tenusu.

Terdapat banyak cara untuk menjalani kehidupan dengan pemakanan sihat, tetapi anda perlu memutuskan apa yang anda ingin dapatkan dari pemakanan anda. Perlu diingat bahawa karbohidrat selalu menjadi raja untuk kemajuan, dan makan semua asparagus anda boleh mendapatkan tangan anda tidak akan memotongnya.

pemakanan, persediaan makanan, makan bersih, makronutrien, bahan api