• 27.11.2020

Sains Kebiasaan: Bagaimana Kejayaan pada tahun 2015

Tahun baru sama dengan yang baru, bukan? Nah, tidak betul-betul.Menurut Forbes penulis Dan Diamond, hampir empat puluh peratus rakyat Amerika membuat resolusi Tahun Baru, tetapi hanya lapan peratus rakyat Amerika yang berjaya mencapai atau memelihara resolusi tersebut.

Tujuan dari artikel ini adalah tiga kali ganda:

  1. Untuk memahami mengapa resolusi Tahun Baru gagal dan elakkan membuat kesilapan penyelesaian.
  2. Untuk memahami pemikiran yang diperlukan untuk berjaya mencapai resolusi anda.
  3. Untuk melaksanakan langkah-langkah yang diperlukan untuk menjadi sebahagian daripada lapan peratus yang mencapai matlamat Tahun Baru mereka.

Sejarah Ringkas Resolusi

Anda boleh menyalahkan semua perkara di Roma. Resolusi Tahun Baru bermula pada 153 SM, ketika Janus, raja mitos awal Rom, diletakkan di kepala kalender. Dua muka Janus dapat melihat kembali peristiwa lalu dan ke hadapan.

Bust dewa peralihan Rom, Janus

Raja Janus tidak lama lagi menjadi lambang resolusi dan ramai orang Rom menggunakan masa ini untuk mendapatkan pengampunan dari musuh mereka (untuk peristiwa masa lalu) dan pertukaran hadiah (untuk muhibah masa depan). Lama kelamaan, amalan ini berubah menjadi pantulan peribadi pada masa lalu dan mengubah tingkah laku peribadi untuk memberi kesan positif kepada masa depan.

Tunggu Perubahan Sehingga Tahun Baru

Menurut John Norcross, seorang penyelidik untuk Jurnal Psikologi Klinikal, resolusi Tahun Baru yang paling popular ialah penurunan berat badan, senaman, berhenti merokok, pengurusan wang yang lebih baik, dan pengurangan hutang. Semua resolusi yang baik, tetapi mengapa tunggu sehingga Januari pertama melaksanakan perubahan?

"Menetapkan semula proses pemikiran anda, ingatkan diri sendiri mengapa anda membuat resolusi, mengubah tingkah laku atau kebiasaan, dan pertimbangkan apa yang anda perlukan dengan mencapai matlamat anda."

Timothy Pychyl, seorang profesor psikologi di Carleton University, menyatakan bahawa resolusi adalah satu bentuk "penangguhan budaya," serta percubaan untuk mencipta semula diri sendiri. Dengan menunggu Januari, orang-orang membiarkan tingkah laku dan tabiat mereka sepanjang tahun dan membenarkan penambahbaikan menunggu sehingga Tahun Baru.

BERKAITAN: Satu Jenis Penyelesaian Baru untuk 2015

Kenapa Orang Tidak Mematuhi Resolusi?

Ahli psikologi telah menemui alasan "Saya tidak akan berkuasa" hanya itu - satu alasan. Dalam kajian yang dijalankan oleh Stanford University, ahli psikologi mengukur sama ada orang percaya bahawa mereka mempunyai kekuatan dan kemudian cuba meyakinkan orang yang bertentangan dengan apa yang mereka percayai. Mereka yang percaya mereka akan kuasa mesti yakin bahawa mereka tidak, dan orang-orang yang percaya mereka tidak mempunyai kuasa harus yakin bahawa mereka telah melakukannya.

"Sekiranya berlaku langkah-langkah dan cadangan di atas, ingatlah hanya lapan peratus orang yang mencapai resolusi mereka. Fleksibel dan terus mencuba."

Para penyelidik mendapati minda asal orang itu mengatasi semua percubaan ahli psikologi untuk meyakinkannya atau sebaliknya. Oleh itu, seseorang yang menyatakan dia akan kuasa telah menetapkan peringkat untuk berjaya mencapai resolusi. Sebaliknya, seseorang yang menyatakan dia tidak mempunyai kuasa akan membuat alasan dan meletakkan asas untuk kegagalan.

Profesor psikologi Peter Herman menyatakan teori penyelesaiannya sebagai "sindrom harapan palsu." Maksudnya, resolusi itu tidak realistik dan melampaui kemampuan emosi, rohani, fizikal, atau mental seseorang itu. Sekali lagi, orang itu mentakrifkan asas untuk kegagalan, kerana matlamatnya berada di luar keupayaan seseorang. Sekiranya resolusi tidak diasaskan dalam rasa positif diri seseorang, maka resolusi tidak akan berfungsi.

BERKAITAN: Cara 3 Langkah untuk Mewujudkan Tabiat yang Kekal

Sains Kebiasaan dan Perubahan

Menurut pakar sains saraf Antonio Damasio dan Joseph LeDoux dan psychotherapist Stephen Hayes, kelakuan yang biasa dicipta oleh corak pemikiran yang mencipta laluan saraf dan tanggapan sandaran secara automatik untuk tingkah laku seseorang atau corak pemikiran apabila berhadapan dengan pilihan atau keputusan.

Perubahan memerlukan laluan neural baru untuk pemikiran baru. Penyelidikan neurosains terkini menunjukkan otak berfungsi dengan cara pelindung dan tahan terhadap perubahan. Penyelidikan selanjutnya menunjukkan sebarang matlamat yang memerlukan perubahan pola tingkah laku atau pemikiran yang besar secara automatik akan ditentang. Otak berwayar untuk mendapatkan ganjaran dan mengelakkan kesakitan, ketidakselesaan, dan ketakutan. Apabila takut kegagalan menyerang minda seseorang, orang itu menjadi demotivasi, mencetuskan tindak balas automatik untuk kembali kepada tingkah laku yang diketahui dan corak pemikiran. Ini adalah bagaimana resolusi gagal.

BERKAITAN: 10 Penunjuk untuk Membuat Resolusi Lebih Kuasa

Membuat penyelesaian resolusi bermakna perubahan tingkah laku dan tabiat, tetapi otak perlu terlebih dahulu diganti. Sebelum mengubah tingkah laku atau tabiat, anda mesti mengubah proses pemikiran mengenai tingkah laku atau kebiasaan anda. Menurut Dalasi, LeDoux, dan Hayes, anda boleh mengambil langkah-langkah berikut untuk membantu mengubah tingkah laku dan tabiat:

  1. Tumpukan pemikiran anda terhadap tingkah laku baru dan corak pemikiran. Anda perlu membuat laluan saraf baru di otak anda untuk mengubah tabiat.
  2. Fokus pada masa kini. Apa yang boleh anda lakukan sekarang, untuk membantu mencapai matlamat anda?
  3. Berhati-hati. Menjadi fizikal, emosi, rohani, dan mental yang menyedari diri anda sendiri sebagai setiap peristiwa luar berlaku, bukannya hidup di masa lalu atau masa depan.

Apabila pola pikir kita berubah, dan apabila kita mula mengubah tingkah laku dan tabiat kita, kita boleh memikirkan resolusi dan matlamat kita. Bagaimanakah anda dapat mencapai perubahan positif dalam hidup anda?

"Sekiranya resolusi itu tidak diasaskan dalam rasa positif diri seseorang, maka resolusi itu tidak akan berfungsi."

  • Menjadi khusus mengenai resolusi anda. Buat tujuan realistik, terukur, dan tuliskannya.
  • Hadkan bilangan resolusi yang anda buat.
  • Catat senarai anda di tempat yang kelihatan untuk menjadi peringatan dan menggalakkan diri anda.
  • Dapatkan sokongan rakan dan keluarga anda.
  • Ambil tindakan segera. Buat temujanji dengan doktor, ahli diet, atau kaunselor. Daftar keahlian gim atau beli peralatan yang diperlukan.
  • Amalan tingkah laku baru yang akan menggalakkan kejayaan anda. Mahu berhenti merokok? Jangan nongkrong di kawasan merokok. Mahu makan sihat? Jangan bawa makanan pencuci mulut, makanan ringan, gula-gula, atau ais krim ke dalam rumah.
  • Dapatkan kumpulan sokongan. Hadkan pendedahan anda kepada orang yang mungkin menggalakkan penyelesaian resolusi. Suruh diri anda dengan kawan-kawan yang baik, menyokong, bukan orang yang menyalahgunakan atau merendahkan usaha anda.
  • Tetapkan sasaran tambahan dan ganjakan diri anda untuk kejayaan separa. Jalankan 5K pertama anda? Rawat diri anda dengan pakaian kecergasan baru. Hilang lima pound pertama? Rayakan dengan urut.
  • Gantikan tabiat yang baik untuk yang buruk yang anda ingin pecahkan. Sekiranya matlamat anda adalah untuk makan kurang makanan ringan, dapatkan makanan yang sihat yang anda suka. Jika anda ingin menghabiskan lebih banyak masa dengan keluarga anda, buat masa yang istimewa pada minggu apabila semua orang bersatu.

ADA APA-APA ITU: 7 Aplikasi Terbaik untuk Mengubah Tabiat Kebugaran Anda

Tingkatkan Fleksibiliti anda

Sekatan berlaku. Walaupun langkah dan cadangan di atas mudah dijawab, ingat hanya lapan peratus orang yang mencapai resolusi mereka. Menjadi fleksibel dan terus mencuba. Tulis semula resolusi anda atau putuskan resolusi anda ke langkah yang lebih kecil. Lihat kemunduran anda sebagai proses pembelajaran, dan bukan kegagalan, dalam mencapai matlamat anda.

Selesaikan proses pemikiran anda, ingatkan diri sendiri mengapa anda membuat resolusi, mengubah tingkah laku atau kebiasaan, dan pertimbangkan apa yang anda harus dapatkan dengan mencapai matlamat anda. Jadi lapan peratus yang berjaya mencapai resolusi Tahun Baru anda. Selamat tahun Baru!

Rujukan:

1. Diamond, Dan. "Hanya 8% Rakyat Mencapai Resolusi Tahun Baru mereka. Berikut adalah cara mereka melakukannya ". Diakses pada 16 Disember 2014.

2. Gordon, Marilyn. "Latih Otak Anda Untuk Membiarkan Kebiasaan - 10 Kaedah Untuk Mencipta Laluan Neural Baru". Diakses pada 16 Disember 2014.

3. “Kenapa Orang Membuat Resolusi Tahun Baru?"Diakses pada 16 Disember 2014.

4. Williams, Ray B. "Kenapa Resolusi Tahun Baru gagal, "Diakses pada 15 Disember 2014. 5. Williams, Ray B."Mengapa Menetapkan Matlamat Dapat Lebih Berbahaya Daripada Baik, " Diakses pada 15 Disember 2014.

Foto 1 ihsan Wikipedia.

Foto 2, 3, dan 4 dari Shutterstock.

tabiat, tabiat, matlamat, resolusi tahun baru, pembentukan matlamat, psikologi sukan