• 27.11.2020

Pencegahan Kecederaan Achilles Tendon

Tendon Achilles, kadang-kadang lebih formal dipanggil tendon calcaneal, melekatkan otot anak lembu (soleus,gastrocnemius, danplantaris) ke tulang tumit (calcaneus).

Ia adalah salah satu tendon terpanjang di dalam badan dan ia membantu kita menolak tanah dengan kaki seperti berjalan atau berjalan. (Tendon melekatkan otot ke tulang dan ligamen melampirkan tulang ke tulang.)

"The Achilles," seperti yang diketahui secara colloquial di kalangan sukan, mudah terdedah kepada kecederaan serius ketika menangis. Ini dipanggil pecah Achilles. Ia mungkin pecah separa atau lengkap. Selalunya bunyi pop atau retak dapat didengar pada saat luka air mata.

Walaupun atlet dalam latihan berat dan persaingan rentan terhadap air mata tendon Achilles, banyak kecederaan berlaku di kalangan atlet berusia pertengahan yang cuba berlatih tanpa secara progresif membina kecergasan fizikal mereka.

Achilles Tendonitis

Tudung Achilles sangat penting untuk bergerak, dan ia mendapat banyak kegunaan dalam kebanyakan aktiviti fizikal. Oleh kerana ia mendapat banyak penggunaan, ia juga lebih mudah terdedah kepada kecederaan serius.Achilles tendonitis, salah satu masalah kecederaan Achilles yang lebih biasa, adalah keadaan yang biasanya menyakitkan yang terjadi apabila tendon Achilles rosak akibat kegagalan atau degenerasi kronik.

Kecederaan yang berlebihan, tendonitis Achilles berlaku dari penggunaan berulang tendon yang menyebabkan air mata kecil tisu dari masa ke masa. Sepanjang tempoh masa, bengkak dan sakit boleh menyebabkan tendon. Beberapa aktiviti dan keadaan yang boleh berpotensi mengakibatkan tendonitis Achilles termasuk:

  • Berjalan
  • Melompat
  • Mempunyai otot betis yang ketat, itulah sebabnya peregangan sangat disyorkan.
  • Mempunyai kaki berlebihan yang rata

Gejala-gejala tendonitis Achilles biasanya berkembang secara beransur-ansur dari masa ke masa.

Bagaimana Mengelakkan Kecederaan Berlebihan

Pencegahan Achilles Tendonitis

Tidak semestinya mungkin untuk mengelakkan berkembang tendonitis Achilles, atau kecederaan Achilles yang lain, terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko. Beberapa langkah pencegahan termasuk:

  • Peregangan otot betis
  • Meningkatkan tahap aktiviti secara beransur-ansur, bukan dengan cepat
  • Mendapatkan rehat yang mencukupi semasa aktiviti berat
  • Menguatkan otot kaki keseluruhan, terutama anak lembu. Latihan paksi paksi, seperti petani yang membosankan pada jari kaki atau pogos anda, adalah pilihan yang baik. Menjalankan latihan ketahanan dan ekzentis betis telah ditunjukkan untuk meningkatkan kekakuan tendon.

Achilles dalam Sejarah Purba

Achilles adalah subjek heroik utama HomerIliad. Beliau secara luas dianggap sebagai pahlawan terbesar dan terpantas orang Yunani semasa Perang Iran. Achilles dikreditkan dengan membunuh Hector wira Trojan secara langsung di luar pintu-pintu Troy.

Untuk mengelakkan kematian awal Achilles, dan juga dalam usaha untuk menjadikan anaknya abadi, ibu Achilles, Thetis, membawanya ke Sungai Styx, yang dianggap memegang kuasa keburukan. Thetis memegang anaknya oleh pergelangan kaki dan mencelupkannya ke Rak Styx. Ini menyebabkan Achilles tidak dapat dirasai di mana-mana, kecuali satu kawasan yang secara langsung di mana ibu-ibunya mencengkeramnya sambil mencelupkannya ke dalam sungai.

Air tidak menyentuh tubuhnya di kawasan tendon Achilles. Sejak tempat kelemahannya adalah tumitnya, istilah tumit Achilles telah merujuk kepada beberapa tempat lemah. Terdapat beberapa sinonim untuk tumit Achilles dalam bahasa moden termasuk titik lemah, pautan lemah, kecacatan, ketidaksempurnaan, kecacatan, kelemahan, atau kecacatan dalam perisai.

gambaran keseluruhan kekuatan, pemula kekuatan